Nasz portal używa plików cookie do celów statystycznych i lepszego świadczenia usług sprzedaży.

Odkryj obowiązkowe prawdy i mity, przed tworzeniem dobrych soków. Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz robić soki?

Odkryj obowiązkowe prawdy i mity, przed tworzeniem dobrych soków. Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz robić soki?

Odkryj obowiązkowe prawdy i mity, przed tworzeniem dobrych soków. Co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz robić soki?

Według Światowej Organizacji Zdrowia dziennie powinniśmy spożywać co najmniej 400 g warzyw i owoców, w pięciu porcjach z czego trzy porcje powinny stanowić warzywa, a dwie porcje owoce. Taka porcja może być śmiało zastąpiona świeżo wyciskanym sokiem, co w dzisiejszych czasach stało się bardzo popularne. Natomiast żeby nasz organizm przyjął jak najwięcej witamin, enzymów i minerałów z soków powstających z wyciskarek wolnoobrotowych, zalecane jest stosowanie się do pewnych zasad.

Pij sok na pusty żołądek!

Picie soku (szczególnie zielonego) tuż po zjedzeniu posiłku, który przeszedł obróbkę termiczną, opóźni wchłanianie składników odżywczych przez organizm. Podstawową zasadą jest picie soku w dwie godziny po posiłku i godzinę przed lub po wypiciu kawy (kwasowość z kawy może zniszczyć pozytywne działanie zasadowe soku). Można go również wypić na śniadanie, by rano napełnić się energią zamiast kawy.

Nie czekaj z piciem soku!

Od momentu, gdy sok jest wystawiony na działanie powietrza, enzymy zaczynają zmniejszać aktywność, co pogarsza wewnętrzną jakość soku. Dlatego pożądane jest spożywanie soków bezpośrednio po ich ekstrakcji w wyciskarce wolnoobrotowej. Można przechowywać sok w lodówce w hermetycznym pojemniku nawet do 36 godzin, ale z pewnością świeżo wyciskany sok jest najlepszy do spożycia w ciągu 15 minut.
Możesz zrobić sok ze wszystkiego!

Zaleca się spożywać 70% lub więcej warzyw i 30% lub mniej owoców. Należy pamiętać, że owoce zawierają dużo cukru i nie powinno się pić dużej ilości soków owocowych. Jeśli wyzwanie wydaje się prawie nie do pokonania, zależy zacząć od słodko smakujących warzyw, takich jak seler i ogórek lub zacząć od picia soków warzywnych z dodatkiem owocu. Picie soku może przynosić zaskakujące korzyści dla organizmu, więc zaleca się wypracowanie codziennego picia soku, a przynajmniej raz w tygodniu. Co najważniejsze, nie powinno się ograniczać do dwóch lub trzech przepisów – dobrze poeksperymentować z innymi miksturami, aby spożycie soku stało się przyjemnym nawykiem.

Nie zapomnij "przeżuć" swój sok

Najlepiej jest spożywać swój sok natychmiast po ekstrakcji, ale to nie znaczy, że należy pić szybko. Podczas picia, zaleca się zachowanie trochę soku w ustach przed połknięciem. Z początku może się to wydawać dziwne, ale spróbuj "żuć" swój sok. Przytrzymując napój w jamie ustnej, sok wejdzie w kontakt ze śliną, która zawiera enzymy, przyczyniające się do wchłaniania składników odżywczych i pomagające lepiej trawić soki.  
Mniej znaczy lepiej!

Ciemne warzywa liściaste mają gorzki smak, który może wywoływać mdłości, szczególnie gdy zaczyna się pić sok. W sokach warzywnych należy ograniczać ciemne warzywa liściaste do 25% i używać innych warzyw, takich jak seler, ogórek, burak, szpinak czy kapusta. Nie zaleca się umieszczania zbyt wielu składników w wyciskarce na raz. Więcej nie znaczy, że wyjdzie lepiej. Dodając zbyt wiele składników smak może nie spełniać naszych oczekiwań, a odcień będzie mało apetycznego koloru błota.